Główne założenia diety Montignaca są bardzo proste - powinno się komponować posiłki z produktów o niskim indeksie glikemicznym. Twórca tej diety dzieli węglowodany na te "dobre" (o niskim IG) i na "złe" (o wysokim IG). Dobre węglowodany nie podnoszą poziomu cukru we krwi - przykłady produktów to czyli zboża nieoczyszczone, ryż pełnoziarnisty, warzywa strączkowe oraz większość warzyw i owoców. Natomiast złe węglowodany powodują silny wzrost poziomu glukozy we krwi, np. cukier, mąka, biały ryż, ziemniaki, kukurydza.

Metoda Montignaca składa się z dwóch faz: Przywracanie prawidłowej wagi ciała (chudnięcie) Utrzymanie prawidłowej wagi ciała.

W każdej fazie mamy różne produkty dozwolone. Należy tworzyć posiłki o możliwie najniższym indeksie glikemicznym. A przede wszystkim nie spożywać produktów, które posiadają indeks (IG) powyżej 50. Indeks glikemiczny dotyczy tylko węglowodanów, ponieważ tłuszcze i białka nie powodują dużego wzrostu glukozy we krwi.

Główne zasady diety: 

Jemy 3 główne posiłki dziennie - 2 węglowodanowe i 1 tłuszczowy. Po posiłku węglowodanowym robimy 3 godz.przerwy po tłuszczowym 4 godz. Owoce jemy na czczo rano przed śniadaniem. Białka spożywamy proporcjonalnie do wagi ciała np: 70kg / 70g białek Spożywamy posiłki węglowodanowo-białkowe lub tłuszczowo-białkowe.  

Do węgli zaliczamy (łączymy z tłuszczem do 1,5%):- chleb z mąki z pełnego przemiału,- makaron z pszenicy durum,- kasze ,- ryż naturalny.- białko jaja Do tłuszczy zaliczamy:- mięso,- jajka,- sery tłuste,- śmietanę od 18% - majonez bez cukru - własnoręcznie zrobiony wg zasad MM , lub kielecki

Unikać wszystkich dań przygotowanych z użyciem: mąki białej (pszennej), masła, bułki tartej, cukru, karmelu, skrobi modyfikowanej itp. (mąkę białą można zastąpić mąką z soczewicy lub grochem arabskim, a bułkę tartą parmezanem) Jemy węglowodany do 50 IG (tabela glikemiczna )

Do każdego posiłku (poza owocami zjedzonymi na czczo), należy zjeść tyle warzyw, ile waży cały posiłek Owoce Większość owoców jadamy na 30 min przed śniadaniem do 400g. Wyjątkiem są owoce niefermentujące, jak truskawki, maliny, jeżyny, które można jeść do śniadania.

Śniadania węglowodanowe: - chleb z pełnego przemiału, który można jeść z chudym twarogiem, dżemem z fruktozą, warzywkami,- musli, w skład którego mogą wejść płatki owsiane, żytnie, pszenne, jęczmienne, z mlekiem chudym - można dodać pokrojone drobniutko suszone śliwki lub morele, posypać cynamonem,- pieczone jabłka. Można zrobić ryż zapiekany z jabłkami, piernik czy ciasteczka owsiane,- zamiast chleba z mąki z pełnego przemiału, można zjeść pieczywo typu Wasa lub żytnie, - omlet z białek jajek, mleka i odrobiny mąki- naleśniki lub racuszki - nabiał do 1.5% tłuszczu, dżemy słodzone tylko i wyłącznie fruktozą- można zrobić galaretkę owocowa, ale na bazie mąki z pełnego przemiałuObiady tłuszczowe: - kurczak, indyk, sery żółte, sery pleśniowe, rybki (wyjątek: tuńczyk w sosie własnym zaliczamy do węglowodanów) gotowane na parze, smażone na oliwie (wyłącznie oliwa z oliwek i też w niewielkich ilościach)- duszone / gotowane warzywa (np. szpinak, fasolka szparagowa, cukinia, i inne)- surowe warzywa

ZAWSZE- makaron sojowy- śmietana 18% (kwaśna)- jajka (zawierające i żółtko i białko) w postaci jajecznicy, sadzonych, w sałatce...- kotlety mielone. Kolacje węglowodanowe: - makaron durum, brązowy ryż- warzywa surowe i gotowane- jogurt 0%, twaróg- omlet 

NIE WOLNO: słodkich produktów - nawet jogurtów, owoców, fruktozy- tuńczyk w sosie własnym- soja, soczewica, ciecierzyca, kasza pęczak itp


Przykładowy jadłospis

Dzień I

Śniadanie: Sok pomarańczowy, kiwi, kanapka z chleba pełnoziarnistego z tuńczykiem w sosie własnym, sałata, herbata 
Obiad: Cielęcina duszona z warzywami, ogórki kiszone, galaretka owocowa bez cukru 
Kolacja: Bigos z kurczaka, sok z marchwi 

Dzień II

Śniadanie: Sok grejpfrutowy, chleb pełnoziarnisty z niskosłodzonym dżemem i chudym białym serem, herbata ziołowa, gotowane jabłko 
Obiad: Gotowana pierś kurczaka, ogórki kiszone, galaretka owocowa bez cukru, herbata 
Kolacja: Ryba duszona w warzywach, jogurt naturalny bez cukru 

Dzień III

Śniadanie: Sok jabłkowy, pomarańcza, musli z pełnych ziaren z mlekiem 0% 
Obiad: Zupa ogórkowa bez tłuszczu, gołąbki z farszem mięsno-pieczarkowym i sosem pomidorowym bez zasmażki 
Kolacja: Kanapki z łososiem wędzonym, sałata 

Dzień IV

Śniadanie: Sok pomarańczowy, kiwi, jajko na miękko, wędzona pierś indyka, chudy twarożek, sałata, pomidor 
Obiad: Zupa neapolitańska, ciemny ryż z sosem pieczarkowym na odtłuszczonej śmietanie, ogórki kiszone 
Kolacja: Zupa krem z brokułów, pasta z wędzonej makreli pomidor, ogórek 

Dzień V

Śniadanie: Sok z cytryny, maliny, jajecznica z 1/2 łyżki oliwy z cebulą, pomidorem i papryką 
Obiad: Rosół na skrzydełkach bez makaronu, pureé z selera, kotlet z piersi kurczaka smażony bez tłuszczu, surówka z kapusty pekińskiej 
Kolacja: Biały chudy ser, szczypior, rzodkiewka, natka pietruszki, jogurt 

Dzień VI

Śniadanie: Sok owocowy bez cukru, jabłko, płatki owsiane i otręby pszenne z jogurtem i białym serem 
Obiad: Łosoś gotowany na parze z warzywami, sałata z kilkoma kroplami oliwy i sokiem z cytryny 
Kolacja: Zupa jarzynowa bez marchwi, kilka plasterków chudej szynki z indyka, jogurt odtłuszczony 

Dzień VII

Śniadanie: Kiwi, maliny, truskawki, morele, odtłuszczony jogurt, kawa z mlekiem 
Obiad: Papryka faszerowana ciemnym ryżem i pieczarkami, zupa lub krem z porów, surówka z marchwi 
Kolacja: Kalafior gotowany posypany świeżym koprem Uwaga: Soki owocowe i owoce zawsze jedz na czczo, przynajmniej pół godziny przed śniadaniem, a godzinę przed obiadem i kolacją lub trzy godziny po posiłku . 


* Stosowanie tej diety należy rozpocząć po konsultacji z lekarzem.