Dieta Atkinsa składa się z 4 faz:

  • 1. Faza wprowadzająca – spożycie węglowodanów ograniczone jest do 20 g dziennie. Można jeść mięsa, ryby i drób, jajka, owoce morza, tłuszcze roślinne, serki pleśniowe. Unikać należy takich produktów jak: owoce, warzywa zawierające skrobię, produkty zbożowe, chudy nabiał i kofeina. Nie wolno jeść cukru, słodyczy, miodu, dżemów.

  • 2. Faza kontynuacji utraty wagi – ilość spożywanych węglowodanów może wzrosnąć do 30-50 g dziennie. Na stole pojawia się więcej warzyw, orzechy i owoce jagodowe (truskawki, maliny). Najważniejsze są jednak białka i tłuszcze.

  • 3. Faza przygotowawcza – co tydzień ilość przyjmowanych węglowodanów powinna rosnąć o 10 g. Jeśli nie tyjemy, ich dawka jest prawidłowa i powinniśmy się jej trzymać. Gdy nasza waga zwiększa się, trzeba je ograniczyć. W trakcie tej części diety, która może trwać nawet 2-3 miesiące, powinniśmy tracić 0,5 kilograma na tydzień.

  • 4. Faza utrzymania wagi – waga nie powinna się zmieniać więcej niż o 2 kilogramy.



Zalety i wady diety Atkinsa

Dieta Atkinsa ma kilka zalet:

  • obniża poziom cukru we krwi i ciśnienie tętnicze,
  • stabilizuje poziom cholesterolu i trójglicerydów,
  • szybko obniża wagę – nawet 2 kilogramy w ciągu 7 dni,
  • dostarcza dużych ilości białka.

Wady diety Atkinsa:

  • duże ilości tłuszczu i białka mogą obciążyć nerki i doprowadzić do dny moczanowej,
  • zbyt mocne zakwaszenie organizmu źle wpływa na szkliwo zębów i podnosi ryzyko rozwoju próchnicy,
  • dieta nie dostarcza odpowiednich ilości magnezu i sodu,
  • dietę można stosować maksymalnie przez rok.

Przykładowy jadłospis diety Atkinsa

etap I

Śniadanie: jajecznica z bekonem, szynką lub kiełbasą, kawa bez kofeiny lub ziołowa herbata

Drugie śniadanie: rosół drobiowy

Obiad: kurczak pieczony, niewielka porcja surówki, woda mineralna bez gazu

Kolacja: pasztet z wątróbek kurzych, stek, sałatka z sosem winegret, bita śmietana bez dodatku cukru

Przegryzki: plastry wędlin

Produkty, których należy unikać:

  • cukier,
  • warzywa zawierające dużo skrobi jak np. ziemniaki, kukurydza,
  • pieczywo, zboże, makarony,
  • chudy nabiał,
  • orzechy,
  • owoce,
  • kofeina

etap II

Śniadanie: omlet z pomidorem

Drugie śniadanie: sałatka z szynką, pieczonym indykiem, zieloną sałatą i dodatkiem majonezu

Obiad: pieczony dorsz z pietruszką, brukselki, bita śmietana bez dodatku cukru

Kolacja: klopsiki w sosie pomidorowym, szpinak

Przegryzki: kabanosy drobiowe

Ten etap diety tylko nieznacznie różni się od fazy przygotowawczej, jednak warto pamiętać, jakie produkty możemy stopniowo dodawać do menu, a są to:

  • biały ser,
  • warzywa zawierające skrobię,
  • owoce,
  • rośliny strączkowe,
  • pełnoziarniste przetwory.

Dodatkowe 5 gram węglowodanów znajduje się w następujących produktach:

  • 125 gram mozarelli lub białego sera,
  • pół szklanki serka wiejskiego,
  • pół szklanki kremówki.

etap III i IV:

Śniadanie: Kilka kiełbasek włoskich i filiżanka zielonej herbaty

Drugie śniadanie: sałatka z tuńczyka, różnych gatunków sałaty z dodatkiem kawałków boczku

Obiad: Cheeseburger z bekonem z dodatkiem brokuł i kalafiora, świeży owoc

Przegryzki: Batoniki wysokobiałkowe, które kupić można w sklepach z odżywkami


Zalecane dodatkowe 10 gram węglowodanów znajduje się w:

  • połowie jabłka,
  • 12 czereśniach lub 12 winogronach,
  • brzoskwini,
  • połówce grapefruita,
  • szklance truskawek,
  • 3/4 szklanki melona,
  • jednym kiwi,
  • 1/3 banana,
  • śliwce,
  • połowie szklanki orzechów lub migdałów.



Na  etapie IV: naszym zadaniem jest utrzymanie optymalnej dla siebie wagi. Przyjmujemy tyle węglowodanów, aby nie przybierać na wadze.

Pamiętaj, że organizm człowieka potrzebuje nieustannie witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Przy odchudzaniu bardzo ważne są SUPLEMENTY DIETY takie jak  BŁONNIK I WITAMINY. Błonnik pomaga nie tylko utrzymać szczupłą talię, ale też ograniczyć ryzyko rozwoju wielu poważnych chorób. Dlatego eksperci nalegają, by codzienna dieta dostarczała minimum 25 gramów tego składnika. I chociaż to dwuktotnie więcej niż zapewnia przeciętne menu - dzięki naszym produktom uda ci się zrealizować to zadanie. Witaminy w postaci naturalnej są najlepiej przyswajane przez organizm. W przypadku awitaminozy, wywołanej brakiem witamin, konieczne jest ich uzupełnienie, np. w formie preparatów i suplementów. Witaminy w diecie są podstawą zdrowia, wigoru i aktywności fizycznej.


* Stosowanie tej diety należy rozpocząć po konsultacji z lekarzem.