Dieta Dukana

Pierwsza faza diety  – jest nazywana uderzeniową, bądź fazą ataku. Wprowadza ona radykalne przestawienie żywienia na produkty prawie wyłącznie białkowe, powodujące szybką, a wręcz natychmiastową utratę zbędnych kilogramów. Osoby odchudzające się mogą ją postrzegać jako pewnego rodzaju próbę wytrzymałości, ponieważ wymaga wyrzeczeń żywieniowych. Nie trzeba jednak zmniejszać porcji posiłków, ale jedynie zadbać o zmianę składu spożywanych dań. Faza uderzeniowa diety została tak skonstruowana, aby osoby rozpoczynające kurację zostały odpowiednio zmotywowane do jej kontynuowania. Zachętą do działania i stosowania kolejnych etapów diety jest błyskawiczne tempo utraty nadwagi. Doktor Dukan docenił działanie czynnika psychologicznego, jaki stanowi obniżenie wagi osiągnięte w ciągu zaledwie kilku dni. Owocuje to z pewnością wzmocnieniem motywacji. Widząc stosunkowo szybkie efekty stosowania diety nabieramy przekonania, co do jej skuteczności. Pierwsza faza diety trwa od 5 do 10 dni. Może być nawet krótsza, jeśli nie chcemy zrzucić zbyt wielu kilogramów, jednak zdecydowanie nie powinniśmy jej przedłużać poza wyznaczone granice czasowe.


Lista dozwolonych produktów w fazie pierwszej:

• chudy nabiał: naturalne jogurty, maślanki, mleko, serki twarogowe i homogenizowane
• chude mięsa takie jak: cielęcina , wołowina (befsztyk, polędwica, rosbef, należy unikać antrykotu i rozbratla z kością) czy konina
• chude ryby (okoń, mintaj, dorsz, sola, pstrąg) i tłuste ryby morskie (tuńczyk, makrela, sardynka, łosoś, halibut) oraz krewetki, ostrygi, małże, mule, kraby, homary
• kurczak oraz indyk pozbawione skóry; nie należy sięgać po kaczki i gęsi
• wątróbka wołowa, drobiową bądź cielęca i ozór
• chude wędliny (z piersi kurczaka, indycza czy wieprzowa light) oraz jaja pod postacią jajecznicy lub omletu usmażone na patelni teflonowej bez dodatku tłuszczu oraz jaja na twardo, miękko, w koszulkach; z uwagi na zawartość cholesterolu zaleca się spożywanie nie więcej niż 3-4 żółtek tygodniowo; białek nie trzeba ograniczać.
• inne środki, które możemy spożywać to kawa, herbata, herbatki ziołowe, cytryna, zioła, przyprawy, ocet, musztarda, korniszony


Druga faza diety – nazywana fazą równowagi lub naprzemienną, wprowadza znaczne urozmaicenie w dotychczasowym programie żywienia zapoczątkowanym w fazie uderzeniowej kuracji. Niestety, nadal niedopuszczalne jest spożywanie niektórych potraw, ani też nadużywanie tych, które nie mają odpowiednio wysokiej zawartości białka. Przez 5 dni należy żywić się wyłącznie produktami białkowymi, na które zezwalała pierwsza faza diety, a przez kolejne 5 dni można przygotowywać potrawy z wykorzystaniem produktów z pierwszego etapu diety wzbogaconych o niektóre warzywa. Faza równowagi jest stosowana do momentu osiągnięcia przez kuracjusza wymarzonej sylwetki i masy ciała. Wynika z tego, że czas jej trwania kształtuje się indywidualnie, może więc wynieść zarówno kilka, jak i kilkanaście miesięcy. Osobom ze znaczną nadwagą zaleca się w fazie równowagi, stosować 5 dni ścisłej diety białkowej, a następnie 5 dni diety wzbogaconej o surowe warzywa (czyli naprzemienność 5/5), natomiast chcącym schudnąć niewiele proponuje się schemat 1/1. Twórca diety, dr Pierre Dukan zapewnia, że półroczne stosowanie fazy równowagi pozwala stracić nawet do 20 kg.



• pomidory
• rzodkiewka
• ogórki
• papryka
• szpinak
• por
• zielona fasolka szparagowa
• kapusta
• grzyby
• cykoria
• bakłażan
• cukinia
• buraki
• marchewka


Trzecia faza diety  – nazywana fazą utrwalenia jest ukierunkowana już nie na utratę masy ciała, ale na utrzymanie rezultatów uzyskanych w wyniku dwóch poprzednich etapów. Faza utrwalająca diety charakteryzuje się znacznie wzbogaconym jadłospisem. Pojawiają się w nim bowiem produkty, z których dotychczas trzeba było kategorycznie rezygnować. Stanowi to na pewno dodatkową motywację do kontynuowania diety, ponieważ można jeść wiele produktów i raczej nie powinniśmy mieć większych problemów z praktyczną realizacją założonego programu żywienia, a co za tym idzie z utrzymaniem wymarzonej wagi. Czas trwania fazy utrwalenia uzależniony jest od ilości zrzuconych uprzednio kilogramów. Przeliczenie jest proste, ponieważ na jeden utracony kilogram przypada około 10 dni fazy utrwalenia.

Dietę wzbogaca się o następujące produkty :

• pełnoziarnisty chleb (do 2 kromek dziennie)
• ser żółty (2 plasterki dziennie, 40-60 gramów),
• jedną porcję owoców o niskiej zawartości cukrów (należy unikać bananów, winogron i czereśni).


Czwarta i zarazem ostatnia faza diety  – nazywana etapem stabilizacji zezwala osobie odchudzającej się jeść niemalże wszystko wprowadzając zaledwie kilka ograniczeń, takich jak niesłodzenie kawy i herbaty oraz unikanie słodyczy. W fazie stabilizacji należy pamiętać o jedzeniu śniadań bogatych w nabiał. Podobnie jak w fazie utrwalenia, także w fazie stabilizacji raz w tygodniu trzeba koniecznie jeść wyłącznie produkty dozwolone w fazie uderzeniowej kuracji. Ten etap jest głównie ukierunkowany na utrzymanie dotychczas uzyskanych efektów odchudzania i zaleca się, aby trwał już do końca życia.


* Stosowanie tej diety należy rozpocząć po konsultacji z lekarzem.